Musimy mieć świadomość, że klimakterium nie można pominąć. To normalny czas w toku życia każdej osoby płci żeńskiej. Niestety zwykle wchodzeniu w ten okres towarzyszą zakłócające spokój symptomy. W jaki sposób sobie z nimi poradzić? Przede wszystkim podjąć działania zapobiegawcze niezwłocznie po spostrzeżeniu pierwszych przejawów. Do tych wyjątkowo częstych można przyporządkować takie reakcje fizjologiczne jak doświadczane napływające fale gorąca, zaburzenia snu, wzmożoną intensywność pocenia, spadek ochoty na seks, dyspareunię czy wysiłkowe NTM. Każda z wymienionych powyżej dolegliwości jest związana z zaburzeniami harmonii hormonalnej. Do tego dochodzą objawy emocjonalne, takie jak niepokój, wzmożona nerwowość, zmiany nastroju czy przewlekłe odczuwanie zmęczenia. Podjęty program kuracji powinien brać pod uwagę wszystkie kategorie objawów. Niezbędne jest jego wielowymiarowe stosowanie. Nie wolno nam ograniczyć się do aplikowania lekarstw. Leczenie korzystnie jest wzbogacić o zdrową dietę, oraz systematyczną i korespondującą z potrzebami aktywność fizyczną. Działania prewencyjne najlepiej rozpocząć zanim wystąpią konkretne objawy menopauzy. Właściwy sposób odżywiania nie uchroni nas przed upływem czasu, ale wspomoże nasz ciało w dobrym starzeniu się oraz w zmianach klimakteryjnych. Natomiast praktykowanie aktywności sportowej pomoże uniknąć dolegliwości związanych z układem kostnym. Jeżeli jednak zbyt późno zaczniemy z profilaktyką – to ważne jest, by nie bać się poproszenia o pomoc terapeutycznespecjalistów a także o emocjonalne ze strony rodziny.